Content marketing to jedna z ciekawszych i popularniejszych strategii marketingu internetowego w sieci. Jest też szeroko promowany przez specjalistów i zalecany w różnych sytuacjach. Nawet pomimo jego rosnącej popularności w dalszym ciągu marketing treści nie jest wykorzystywany jako pierwszy pomysł na reklamę w internecie. Dzieje się tak z kilku przyczyn np. braku wystarczającej wiedzy o marketingu treści czy z obawy odnośnie jego skuteczności. Content marketing jest jednak skuteczną, sprawdzoną i efektywną metodą reklamy w sieci na którą warto stawiać.
Spis treści
Czym jest content marketing?
Content marketing jedna z najpopularniejszych obecnie strategii reklamowych w sieci. Polega ona na publikowaniu jakościowych oraz przydatnych dla odbiorców treści, które będą przyciągały potencjalnych odbiorców do naszej marki. Treści w content marketingu muszą być również oznaczone logiem naszej marki lub sygnowane nazwą firmy czy linkiem do naszej strony www tak, aby były rozpoznawane. Strategia marketingu treści zakłada zatem przyciąganie klientów do naszej marki publikowaniem przydatnych materiałów, których będą poszukiwali odbiorcy w internecie i z których będą chętnie korzystali. To właśnie przydatna treść stanowi tutaj główny punkt całej strategii promocyjnej.
Dlaczego content marketing jest skuteczny?
Jednym z najważniejszych pytań jakie pada przy okazji tematu marketingu treści, jest to — czy i jeśli tak to dlaczego jest on skuteczny. Rzeczywiście, marketing treści jest bardzo skuteczną formą reklamy w sieci, a kryje się za tym kilka elementów.
Pierwszym z nich jest danie odbiorcy konkretnych profitów za darmo. Użytkownicy w sieci odnajdując nasze treści różnego rodzaju, mogą z nich korzystać i czerpać wiele informacji. Jeśli treści te są jakościowe oraz przydatne użytkownicy odniosą konkretne korzyści ich przeczytania. Niezależnie zatem od branży czy tematyki publikując jakościowe treści w internecie, zawsze będą one cieszyły się dużym zainteresowaniem – zwłaszcza że będą dostępne za darmo.
Content marketing w zestawieniu z atakującymi tradycyjnymi reklamami np. wyskakującymi nachalnymi okienkami display marketingu pozwalają się również promować w jakościowy sposób. Użytkownicy, którzy natrafiają na nasz przekaz reklamowy wolą korzystać z niego, czyli z treści niż z nic niedających im nachalnych okienek. Pozytywne nastawienie do naszej marki jest niezwykle ważne a przy reklamie internetowej dość trudno je osiągnąć, gdyż obecnie użytkownicy są wyczuleni na wszelkie przejawy spamu czy atakowania przekazem reklamowym. Content marketing jest zatem na tym polu wyjątkowy, gdyż sprawia, że użytkownicy sami chętnie zapoznają się z naszym przekazem reklamowym, a także są wstępnie pozytywnie nastawieni do naszej marki.
Dlaczego content marketing jest ważny i będzie coraz ważniejszy?
Content marketing regularnie zyskuje na popularności i staje się coraz ważniejszy w digital marketingu. Dzieje się tak głównie z dwóch powodów. Pierwszym jest zwiększanie wymagań klientów wobec marek. Obecnie potencjalni klienci wymagają od marek dostarczania im wiedzy i informacji na temat produktów oraz kategorii tematycznej. W porównaniu z przeszłością obecnie nie wystarczy przedstawić jedynie atrakcyjnej oferty, a o atrakcyjności marki decyduje również know-how czy korzyści dodane. Publikowanie treści przez marki pozwala również wyrabiać profesjonalny wizerunek, a klienci obecnie chcą korzystać zwłaszcza w takich marek.
Drugim powodem, dla którego content marketing zyskuje na popularności, jest jego coraz mocniejsze faworyzowanie przez wyszukiwarkę Google. Wyszukiwarka internetowa chcąc dostarczać swoim użytkownikom wartościowych i jakościowych treści, kładzie coraz większy nacisk na to, aby treści publikowane na stronie internetowej lub w internecie były rzetelne, sprawdzone, merytoryczne i ciekawe dla użytkowników. Nie można zatem pominąć coraz większego wpływu content marketingu na pozycjonowanie stron internetowych. Marketing treści będzie zatem zyskiwał na popularności w przyszłości i idealnie wpisuje się w promowanie treści przez Google — a każda marka chcąca być jak najbardziej widoczna w tej wyszukiwarce internetowej będzie musiała wziąć to pod uwagę.
Jakie korzyści daje content marketing?
Marketing treści posiada wiele plusów i warto go stosować do promocji naszej marki z kilku powodów. Pierwszym z nich jest możliwość uzyskania wielu korzyści z jego wdrożenia. Publikując wartościowy content w sieci pozyskujemy zarówno klientów czyli zwiększamy sprzedaż, ale też i budujemy pozytywny wizerunek marki oraz inwestujemy tym samym w przyszłość. Większość sposobów reklamowych w internecie skupia się na jednej korzyści np. sprzedażowej lub wizerunkowej. Content marketing pozwala łączyć wiele typów korzyści i odnosić je równocześnie przy publikowaniu jakościowych treści.
Content marketing jest również możliwy do wdrożenia za darmo oraz samodzielnie i w elastyczny sposób. Chcąc korzystać z tej formy promocji, możemy samodzielnie decydować, jak będziemy go wdrażać, a mamy na to kilka możliwości. Pierwszą z nich jest całkowicie samodzielne przygotowanie treści oraz umieszczenie ich w internecie. Drugim sposobem jest częściowe zamówienie treści u profesjonalistów np. copywriterów lub częściowe zamówienie publikacji marketingowych. Jeśli całkowicie nie znamy się na promocji w internecie możemy zamówić całościowo usługę wdrożenia content marketingu dla naszej marki w agencji marketingowej w zamian za opłatą.
Content marketing nie niesie również ze sobą żadnych negatywnych skutków czy ryzyka. Możemy również wdrażać go, przeznaczając stopniowo coraz większe środki i sprawdzając na bieżąco czy nasze działania marketingowe się opłacają. Publikując content w sieci zyskujemy jeszcze jeden bardzo duży plus, jakim jest pasywność oraz inwestowanie w długotrwałe pozyskiwanie klientów. Raz dodane treści w internecie pozostają na bardzo długi czas, a często na zawsze. Oznacza to, że z raz wydanych środków na utworzenie danego artykułu lub wpisu oraz jego publikację, będziemy odnosili korzyści przez bardzo długi czas jeszcze po zakończeniu kampanii reklamowej, a opublikowany content w sieci będzie sposobem na pasywne pozyskiwania klientów bez naszego udziału, którzy jeszcze przez bardzo długi czas będą odnajdywali nasze treści.
Jakie typy treści wchodzą w content marketing?
Content marketing to wiele różnego rodzaju form treści do wyboru, poprzez które możemy się promować. Pierwszą z nich są treści pisane. Możemy korzystać zatem w tradycyjnych tekstów tematycznych, artykułów specjalistycznych, wpisów blogowych czy różnego rodzaju postów. Możemy publikować nieco bardziej zaawansowane formy takie jak poradniki i tutoriale, e-booki, case study czy raporty i statystyki.
Drugą formą contentu są treści graficzne. Mogą być to zwykłe zdjęcia czy grafiki i infografiki. Bardzo często przedstawiając treści lub dany temat w formie graficznej możemy dużo bardziej zainteresować odbiorców, niż prezentując tradycyjne i długie formy tekstowe. Content w postaci zdjęć będzie też doskonałym uzupełnieniem treści pisanych i urozmaiceniem ich. Do wyboru mamy także różne formy treści wideo takie jak nagrania tradycyjne czy prezentację i animacje. Możemy też korzystać z dużo bardziej zaawansowanych — multimedialnych form takich jak zdjęcia 360 i nagrania 360, które umożliwiają obracanie się i rozglądanie się po przeglądanym na materiale. Do najbardziej zaawansowanych form contentu będą należały webinaria czy transmisje na żywo.
Gdzie publikować content/treści?
Content tematyczny, który chcemy promować, możemy publikować w sieci w bardzo dużej ilości miejsc. Z pewnością możemy robić to na naszej stronie internetowej lub odpłatnie na innych stronach internetowych w formie materiałów sponsorowanych. Bardzo dobrym miejscem do publikacji tematycznego contentu są fora internetowe, które gromadzą użytkowników o konkretnych zainteresowaniach. Content możemy publikować również w social mediach zarówno na swoim profilu jak i na grupach tematycznych. Ogólnie możemy dodawać treści w tych wszystkich miejscach w sieci, gdzie mogą przebywać nasi potencjalni klienci. Bardzo ważną kwestią, na którą powinniśmy zwrócić szczególną uwagę podczas publikowania contentu w sieci jest SEO i dostosowanie treści do wyszukiwarki internetowej. Jeśli nasze treści będą zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarki Google, będą lepiej promowane w internecie, a dzięki większej widoczności znajdzie je dużo większa grupa odbiorców.
Czy warto zlecić komuś działania content marketingowe?
Jeśli zainteresował nas temat content marketingu i chcemy promować się w sieci właśnie w taki sposób, a nie chcemy lub nie potrafimy zrobić tego samodzielnie, bardzo dobry pomysłem jest zlecenie promocji agencji marketingowej. Na rynku działa bardzo duża ilość agencji marketingowych i interaktywnych, które w zamian za opłatę chętnie wdrożą w naszym imieniu content marketing. oferują one bardzo duży zakres usług oraz różne koszty takiego typu promowania się. Dzięki temu będziemy mogli reklamować się w internecie w jakościowy sposób oraz pozyskiwać klientów korzystając ze wszystkich wyżej wymienionych plusów bez wykonywania jakichkolwiek czynności. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie dla osób, które szukają ciekawych i skutecznych metod promocji, ale samodzielnie wolą skupić się na prowadzeniu marki i obsłudze bieżącej klientów. Jest to też bardzo efektywne rozwiązanie, gdyż samodzielna promocja nie będzie tak efektywna oraz szybka jak działania promocyjne wdrażane przez specjalistów agencji.
Wybierając konkretną agencję marketingową, do której zwrócimy się z prośbą o pomoc w tej kwestii, warto stawiać na doświadczone i renomowane agencje. Możemy sprawdzać opinie o nich lub kontaktować się z ich bieżącymi klientami czy osobami, które korzystały w przeszłości z ich usług. Wybierając sprawdzone agencje marketingowe o pozytywnych opiniach, będziemy mogli liczyć na profesjonalną współpracę oraz na jakościowe promowanie naszej marki i nie będziemy musieli borykać się z nieprzewidzianymi problemami, jakie mogą spotkać nas gdy zlecimy prace anonimowym agencją.